CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, April 25, 2010

NASUHA DH PANDAI MAKAN...NYUM..NYUM..

Salam Ukhuwwah...

NASUHA dah 4 bulan lbh...saya dh mula beri dia makan,sbb setiap kali kakak2 dia mkn mulut nasuha pasti bergerak2 mcm mengunyah makanan dn semua je benda dia nk masukkan dlm mulut...mula2 sekali saya kenalkan dia dgn bubur nasi...petua mak teh basuh beras bg cuci2 dh tu toskn dan jemur sampai kering,dh kering blender sampai halus...so bila nak buat bubur terus je ambik sikit masukkan dlm periuk dan masak mcm biasa..dgn cara ni lbh cepat..mcm utk kakak2nya dulu saya masak dulu bubur nasi kemudian baru blender sampai halus,so hari2 kena blender tp dgn cara ni tak payah hari2 blender dh... tp saya x masak bubur hari2,saya selang dgn cookies radix HPA..saya rendam cookies dlm air suam dan kacau so jdlah mcm nestum...nasuha mmg suka sbb sekali makan 2 keping..selain itu saya juga berikan GROWELL,nestum era edar tu pn nasuha suka juga...selain itu saya juga berikan kentang,carot dan buah kat nasuha...semua tu saya rebus dulu kemudian blender sampai halus...nasuha paling suka kentang...minggu ni saya juga campurkan nasi dgn kentang pulak,nampaknya nasuha lagi suka sbb byk dia mkn...utk nasuha saya cuba pelbagaikan makanan agar tidak menjadi sprt kakak2nya yg susah nak makan..

Tasnim...waktu kecil dulu mmg suka bubur nasi,hari2 mkn bubur nasi tp cukup je umurnya sethn x mau mkn nasi smpai sekarang...makanannya harianya cuma susu,roti,funfried dn nuget je...tp paling kuat minum susu,dulu sekotak tahan seminggu tp sekarang sekotak utk 3 hari je..

Aufa pulak..mkn nasi tp lauknya cuma ikan bilis,keropok ikan,papedom je dak pn nasi ayam...sekarang baru pandai makan nasi goreng tp nasi goreng kosong je..nasi yg digoreng dgn bawang mkn dgn ikan bilis..gulai,sambal,ikan,sotong dan udang semuanya dia x mkn..

Harap nasuha nanti tak jd mcm kakak2nya...saya akan cuba pelbagaikan makananya agar besar nanti dia mau mkn semua jenis makanan..

0 comments:

Post a Comment